Samen voor Woerden leerde meer over impact maken op je bedrijfsvrijwilligers in een workshop van Lonneke Roza. Lonneke Roza promoveert op hoe werknemers van grote bedrijven betrokken kunnen worden, hoe ze maatschappelijk bewuster kunnen worden en hoe ze de organisatie kunnen beïnvloeden om door te stromen naar een duurzamer bedrijf.
Lonneke Roza is onderzoeker aan Rotterdam School of Management op het gebied van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen en Corporate Foundations, waarop zij in 2016 is gepromoveerd. Tijdens het symposium van het Corporate Foundations Forum vertelt ze samen met Alliander Foundation over transformatief vrijwilligerswerk. Door vrijwilligerswerk kom je in contact met andere mensen en dat is heel leerzaam. Maar hoe kan je die impact nog meer vergroten?
Ze noemde verhalen van medewerkers die terugkomen van een vrijwilligerswerk activiteit die (zwaar) onder de indruk zijn van het maatschappelijk probleem of een bepaalde doelgroep zelfs bij de zeer kortstondige vrijwilligersactiviteiten’, vertelt Roza. ‘Ze komen terug met quotes zoals: “Ik wist niet dat sommige mensen soms een week met niemand in contact komen”. Of: “Jeetje, 50 euro per week om van te leven met 2 kinderen… Dat mensen dat kunnen!”. En daarna denken ze vaak: “Ik zou daar toch zelf ook iets meer mee willen doen… maar wat? We zien bijvoorbeeld dat als mensen hebben geholpen bij bejaarden, ze vervolgens hun oma vaker gaan bellen. En als ze bijvoorbeeld hebben geholpen met plastic op te ruimen, ze daarna in de supermarkt bewustere keuzes maken voor bijvoorbeeld een komkommer zonder plastic.” De ervaringen met het programma zijn dus vaak een echte eyeopener voor mensen en het kan ook echt een impact hebben op het leven van de vrijwilliger zelf.’
Zij is van mening dat als bedrijven authentiek zijn toegewijd om een kracht voor positieve verandering in de samenleving te zijn, bedrijven niet-commerciële strategieën moeten gebruiken om sociale impact te creëren.
‘We moeten bedrijven stimuleren om niet-commerciële activiteiten uit te oefenen om grote uitdagingen aan te gaan die niet geschikt zijn om te profiteren, maar die nodig zijn om te blijven of een veerkrachtige samenleving op te bouwen waarin een bedrijf kan floreren.’ Om bedrijven te stimuleren om hierin effectieve strategieën te bouwen, werkt zij als consultant samen met bedrijven en bedrijfsstichtingen om programma’s te leveren die drie aspecten combineren: sociale impact, zakelijke relevantie en werknemersbetrokkenheid om een raamwerk te creëren dat transformatieve sociale verandering mogelijk maakt.
Transformatief leren is een proces waarin mensen kritische zelf-reflectie ontwikkelen en deze gebruiken hun ervaringen en overtuigingen te evalueren. Daarmee verandert ook hun wereldbeeld en eventueel ook hun gedrag (Mezirow, 1991). Oftewel, mensen gaan hun eigen overtuigingen, waarden en gevoelens evalueren en waar nodig bijstellen. Het daagt onszelf uit om na te denken over wat we denken te weten over de wereld. ‘We gebruiken daarvoor een framework op basis van transformatief learning theory. Dat is een proces dat bestaat uit drie elementen: ervaring, reflectie en actie ondernemen. En dit zijn juist de elementen die ‘makkelijk’ in te passen zijn in bestaande programma’s.’
Als een bedrijfsvrijwilliger aan de slag gaat bij Samen voor Woerden is het daarom belangrijk om vooraf goed uit te leggen wie de doelgroep is en waarom het gene dat gedaan wordt zo belangrijk is. Achteraf doen we met de vrijwilligers een korte evaluatie, om het stukje reflectie te stimuleren. Vragen die dan beantwoord worden zijn: Was dit wat je had verwacht? Wat heb je ervaren? en Welke vragen leven er nog? Hiermee vergroten wij de impact die we maken op de samenleving.