Mensen helpen kan een ‘eye én heart opener’ zijn!

Een dag je handen uit de mouwen steken bij de voedselbank. Of meewerken aan een verwenmoment voor ouderen. Het contact met mensen en het helpen van mensen is fijn om te doen. Je maakt dan ‘gelukshormonen’ aan en daardoor voel je je blij.

Maar het kan nóg meer met ons doen, leerden we onlangs van Chris Jarvis, expert op het gebied van medewerkers vrijwilligerswerk. Het kennismaken met mensen die je in je dagelijks leven niet zo geregeld ontmoet, en je voor hen inzetten, verruimt je blik en vergroot je empathisch vermogen. Het kan leiden tot fundamenteel nieuwe inzichten, letterlijk ‘eye openers’ of misschien zelfs wel ‘heart openers’.

Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Neem het voorbeeld van de voedselbank. Het kan voor medewerkers spannend of zelfs ongemakkelijk zijn als je onvoldoende voorbereid bent of niet begeleid wordt. Ook is het altijd goed om achteraf even na te praten. Als je aan dit soort kleine dingen denkt bij het organiseren van medewerkersvrijwilligers werk, neem je medewerkers stapje voor stapje mee in de reis om nieuwe mensen te leren kennen en echt contact te maken. Dan kan het een ‘heart opener’ worden!

Het mes snijdt aan drie kanten bij medewerkersvrijwilligerswerk. 1. Je medewerkers leren er zelf veel van. 2. Ze dragen bij aan een betere wereld. 3. Én het is ook heel tof om bij een bedrijf te werken dat hen daartoe de gelegenheid biedt.

Chris Jarvis heeft een aanstekelijk verhaal hierover. Kijk hier zijn Ted X talk, in het Engels van acht minuten: https://www.ted.com/talks/chris_jarvis_design_employee_volunteer_experiences

Hier eens over verder praten? marieke@betrokkenondernemerswoerden.nl

Start typing and press Enter to search

X